Говоренето пред публика се изразява в различни форми. Не винаги означава изказване на вдъхновяваща реч пред огромна маса от хора. Ако си ученик ще ти се наложи да разкажеш урок пред съучениците ти. Ако си учител – пред своите ученици.
Ако си мениджър – ще ти се налага да говориш пред екипа си. Ако си служител – ще изкажеш похвалите и критиките си към своите мениджъри. Дали си на изпит, дали представяш презентация или бизнес идея – ти се нуждаеш от умението да говориш пред публика.
В Древна Гърция свободното изразяване и политическото участие са били важен инструмент за изразяването на личностната воля, това обаче не би се случило без усилията на голямата четворка „Аспасия, Сократ, Аристотел и Платон“. Аристотел пръв разделя речта като „средството за убеждаване“ на три части, необходими за убеждаването на аудиториите:
Всеки мъж над 18-годишна възраст e получавал възможност да се присъедини към група с мислители и философи, в която да изкаже мислите и вълненията за себе си или за обществото. Да убеди своя сънародник да гласува за или против определено законодателство и още.
За разлика от политиката днес, в която парите и технологиите се използват за подхранване на пропаганда срещу политиците, в миналото битката на думи и свободата на изразяване са били единствения начин за убеждаване. За да участваш в гръцката политика е било нужно да спадаш към една от трите групи: най-богатите, най-влиятелните, и най-добрите оратори.
В следващия пример ще ти покажа анализ на откъс от реч за град Филаделфия , успяла да заема първо място сред 27 други речи за различни градове в Америка. Тя е от студент на Дейл Карнеги – създател на курсове за личностно развитие. Представена е по време на 13-та годишна конференция на Националната асоциация на агенциите за недвижими имоти в САЩ.
,,Господа и приятели“, Преди 144 години тази велика нация САЩ, беше родена в родния ми град Филаделфия и затова е напълно естествено, че град с такава история има този силен американски дух, който го направи не само един от най-големите промишлени центрове на държавата, но и един от най-големите и красиви градове в целия свят.
Филаделфия има близо два милиона жители и площта на нашия град е комбинираната площ на Милуоки и Бостън, Париж и Берлин, а от нашите 130 кв. мили ние сме отделили от най-хубава си земя за прекрасни паркове, площади и булеварди, за да имат нашите граждани подходящи места за отдих и отмора.
Филаделфия, приятели, не е само голям и чист град, той е наричан ,,работилницата на света“, а причината да го наричат така е фактът, че ние имаме огромна армия от над 400 хил. души, работещи в 9 200 промишлени предприятия, които на всеки 10 минути произвеждат полезни стоки на стойност 100 хил. долара…
Според известен статистик, в Америка няма град, който да е равен на Филаделфия по производство на вълнени продукти, кожени продукти, плетени продукти, текстил, мебели, инструменти, батерии, стоманени кораби и още.
На всеки 2 часа денем и нощем произвеждаме по един железопътен локомотив, над половината от жителите на тази велик страна се возят в трамваи, произведени в град Филаделфия. Всяка минута произвеждаме хиляда пури и миналата година във всичките ни 155 трикотажни фабрики ние направихме по 2 чифта чорапи за всеки мъж, жена и дете в тази държава. Ние правим повече мокети и килими отцяла Великобритания и Ирландия взети заедно“.
Речта не се разсейва, не губи време. Ораторът започва с картина на родния му град. Той посочва, че град Филаделфия е родното място на цялата нация. Отбелязва също, че това е един от най-големите и и красиви градове в света. Но това е обща банална претенция, сама по себе си тя няма да впечатли кой знае колко никого.
Ораторът го знае, затова помага на аудиторията си да го визуализира огромните размери на града като казва ,,площта на нашия град е равен на комбинирата площ на Милуоки и Бостън, Париж и Берлин“. Това е дефинирано, конкретно и интересно. Представя идеята по-добре от скучна статистика.
После заявява, че Филаделфия е ,,известна на всички като великата работилница на света“ – това звучи адски преувеличено нали? Като пропаганда. Ето тук ако ораторът веднага беше преминал на следващата точка, никой нямаше да бъде убеден в твърдението.
Но той се спира и изброява продуктите, чрез които градът е световен лидер ,,вълнени продукти, кожени продукти, плетени продукти, текстил, мебели, инструменти, батерии, стоманени кораби и т.н.
,,Филаделфия ,,на всеки два часа денем и нощем произвежда по един железопътен локомотив, над половината от жителите на тази велика страна се возят в трамваи, произведени в град Филаделфия“
Хм, това въобще не го знаех – мислим си ние. Вчера може и да съм се возил в един от тези трамваи. Утре непременно ще проверя. ,,Хиляда пури всяка минута и два чифта чорапи за всеки мъж и дете в тази държава“. – може пък и любимата ми пура да идва от Филаделфия или тези чорапи, които са на краката ми?
Най-вероятно аудиторията ще забрави числата, но дали ще забрави картината, която ораторът описа? – съмнявам се. По нататък в откъса той казва дори, че ,,това е градът, в който е направен първото американско знаме“ и ясно подчертава американския дух.
Във видеото долу може да видите пример на добрите тактики, използвани от Барак Обама в своите речи:
Когато планирате речта си, имайте предвид факта, че продължителността на вниманието на средностатистическия човек е около 18 минути. Ако речта ви е по-дълга, може да загубите вниманието на публиката.
За да предотвратим това, Уинстън Чърчил – министър председател на Великобритания и велик оратор, ни съветва да изказваме кратки и добре структурирани изречения, които ще направят речта ни директна и рязка. По този начин ще предадем посланията си бързо и ефективно.
Какви са твоите съвети и тактики , които използваш при публичното говорене? Сподели своя опит в коментарите отдолу. Благодарим ти!