Организации

„Успехът на една организация е резултат от общия принос на всеки един поотредлно“

Историята на UFC: Най-голямата ММА организация в света

The Ultimate Fighting Championship или накратко UFC, е най-голямата и най-атрактивната промоутърска организация за смесени бойни изкуства в света. Тя е позната на всички фенове на бойните спортове, а и не само. Със седалище Лас Вегас, Невада, до 2023 г. тя е регистрирала над 640 зрелищни бойни събития. Първото събитие UFC 1: The Beginning е организирано на 12-ти Ноември 1993 г. в залата на McNichols Sports Arena в Денвър, Колорадо и е излъчено по модела pay-per-view. Преди хронологическата история на UFC ще проследим стъпките на ММА, които ни връщат в древногръцки времена, в които правила е нямало. Произходът на ММА Смесените бойни изкуства (ММА) комбинират елементи от различни дисциплини на бойните изкуства като бокс, борба, джудо, карате и таекуондо. Произходът на ММА се проследява още от древногръцките олипийски игри, където атлети се състезават в ,,панкратион“ – (бокс и борба). В съвременната епоха ММА започва да се заформя и отличава в края на 19-ти и началото на 20-ти век. Жиу-жицу е бойнно изкуство, което изиграва централна роля в развитието на съвременния ММА. Един от най-ранно практикуващите бразилско жиу-жицу бойци е Мицуйо Маеда. Бразилско Жиу-Жицу На снимката най-вляво е Jigoro Kano (oсновател на Джудо), до него вдясно е Mitsuyo Maeda (основател на жиу-жицу), до него вдясно са братята Carlos и Helio Gracie, които усъвършенстват бразилското жиу-жицу и го популяризират по света. Маеда е японски джудист, който e акредитиран да преподава джудо по цял свят. Той е ученик на Jigoro Kano – основател на Джудо. Маеда емигрира в Бразилия през 1914г. и преподава BJJ на семейство Грейси, което впоследствие усъвършенства бойното изкуство като комбинира техники от джудо и става пионер в този спорт. Жиу-жицу в Америка Бразилското жиу-жицу се усъвършенства през годините и добавя техники от борбата и от граплинг дисциплините. BJJ се развива основно в Бразилия до 1972 г, докато Carley Gracie от семейство Грейси става първия инструктор в САЩ. Той е поканен да преподава в базата на морската пехота в Куонтико през 1972 г. Брат му Royce Gracie пътува до Калифорния през 1978 г., за да преподава частни уроци в гараж. Vale Tudo – ,,Всичко е разрешено“ Без учудване идеята за ,,Вале тудо“ се заражда също в Бразилия, като формат за организиране на битки между школата на фамилия Грейси, създала жиу-житцу и школи принадлежащи към други системи за борба и бойни изкуства. Оформя се в търсене на един общ език, където всяка школа може изяви своя пълен арсенал от техники без да бъде ограничена и възпрепятствана от спортни правилници, облагодетелстващи едни стилове повече от други. В състезанията по вале тудо се разрешават удари с ръце, крака, лакти и колене, хвърляния, изкълчвания, душене. Защитни средства нормално почти не се ползват. Ограничения в прилаганите техники и похвати обикновено също няма. Състезанията активно се провеждат в периода от 20-те до 90-те години на 20 век. Началото на UFC Предприемачът Арт Дейви е боксов фен още от дете. Той е успешен в рекламната индустрия и изгаря от желание да разбере ,,Кое бойно изкуство е най-ефективно“?. Запитал се ,,Кой ли ще победи в битка между боксьор и борец?“. Дълго време търсил отговор на този въпрос и решил да изпрати съобщение до двама души. Единият е John Milius – известен сценарист и филмов директор, а другият е Royce Gracie – гранд мастър по бразилско Жиу-Жицу, който е един от малкото хора в света с червен колан 9-ти ранк. Арт Дейви, който е съквартирант в колежанските години на бившия президент на САЩ Доналд Тръмп, останал впечатлен от Ройс Грейси, който в статия, в списание Playboy от брой Септември 1989 г. обявява: ,,Ще се бия с всеки от Америка за награда от $100,000“. Видео поредицата ,,Gracie Jiu-Jitsu“ Историята потвърждава, че вдъхновението на американският предприемач Дейви да създаде турнир, който да обединява различни бойни стилове идва от видео поредицата на брататя Хелио И Карлос Грейси – Gracie’s In Action. Тя включва битки между различни стилове, популяризирани от семейство Грейси. – най-голямото спортно семейство в света с над 33 грандмастъри. Семейство Грейси започва да преподава жиу-жицу в Америка първо в гараж, след това в училища и с течение на времето отваря своя академия. Заедно с това между тренировките те дават възможност на различни бойци да се пробват помежду си – Gracie’s Challenge. Дейви вижда това и решава да го превърне в шоу. Избира филмовия директор на филма ,,Конан Варварина“ Джон Милиус и го кани да заеме поста творчески директор на UFC. Създава се бизнес план и започва да се търси финансиране от 28 инвеститори. Първите собственици на UFC са Арт Дейви, Ройс Грейси, Джон Милиус, Боб Мейровиц и Дейвид Айзъкс. UFC 1: The Beginning Най-ранната форма на UFC се нарича WOW Promotions. Първото събитие става реалност на 12 Ноември през 1993 г., когато WOW Promotions влиза в партньорство със SEG (пионер в платената телевизия) и включва бойци от стиловете: бокс, карате, кунг-фу, жиу-житцу, кикбокс, таекуондо и шутфайтинг. Мотото на събитието е: no rules, no gloves, no time limit, no weigh division. Реших заглавието да бъде ,,World’s Best Fighter“ за първия турнир, в който се включиха 16 бойци, които рекламирах. Заглавието никога не се хареса на моя екип, защото може би беше твърде общо. Докато напредвахме заглавието сe промени на ,,War of the Worlds“ – което се използваше за книга и филм. Накрая решихме да оставим Ultimate Fighting Championship – Art Davie. В онези години бойците специализират само в едно бойно изкуство и рядко влизат в контакт с противници от различни стилове. Именно това кара феновете да следят с интерес ,,Какво точно ще се случи, когато на ринга излезе каратист срещу сумист, например?“. Резултати от първия турнир на UFC След първия турнир победа записва бразилецът Royce Gracie срещу американеца Ken Shamrоck, който е професионален кечист със събмишън. Това носи на бразилското жиу-жицу точки и по-голяма популярност. Събитието на живо е скромно, повечето от големите бойци не показват интерес да участват, а залата през голямата част от деня е затворена и не получава достатъчно медийно внимание. Телевизионното излъчване обаче жъни успехи като генерира над 85 хиляди абонамента от pay-per-view. Добрите резултати от първото събитие гарантират успех в търсенето на битки с различни стилове в бъдеще. Това в крайна

Прочетете повече »

Историята на National Geographic

Когато става въпрос за планетата, за животните, за географските територии, за интересните хора и феномени, култури и явления, които оформят невероятния свят, в който живеем – всичко това бихме асоциирали с любимото на много хора по света списание, а и телевизионно предаване – National Geographic. National Geographic е научно-популярно списание, издавано от Националното географско дружество в столицата на САЩ – Вашингтон. Списанието с богато съдържание за разнообразието на нашата планета и с красивите фотографии, заснети от всяко кътче на земята, тази година навърши точно 135 години от своето създаване с повече от 13,000 финансирани проекти. Мисията на изданието е да ни запознае с динамичните промени, разказани през личния опит на изследователи, учени, журналисти, разказвачи на истории и представители на различни общности от цял свят и др. Как се ражда идеята? Екипът на дружеството National Geographic Society през 1888 г. Източник: https://www.vox.com/22417191/national-geographic-racial-reckoning Списанието National Geographic за пръв път излиза през 1888 г. като строго и научно издание, отразяващо интересите на кръг от 33-ма учени, изследователи, преподаватели, военни офицери, адвокати и финансисти. То излиза само 10 месеца, след като е основано тяхното дружество ,,National Geographic Society“. В клуба се приемат членове само чрез официално номиниране и избори. Ползите за членовете са ексклузивен достъп до академични лекции и карти до предварителни визуализации на списание National Geographic, което по това време не е достъпно за обществеността. 👇🏻 Във видеото долу ще видите гордостта на момчето, което в тази филмова сцена споделя, че е бил номиниран за членство в клуба на изследователите на National Geographic Society: Организацията с нестопанска цел се превръща в най-голямото образователно общество в света. То използва своите приходи, за да спонсорира рискови експедиции и изследователски проекти, които допринасят за развитието на географските методи, и географските проучвания със седалище във Вашингтон. На долната снимка ще видите кадър от първата научна експедиция на National Geographic Society, водена от Israel Russell, който изследва и картографира района на планината Сейнт Елиас, която е втората най-висока планина в Канада и Америка едновременно. Това дава началото хилядите експедиции на National Geographic. National Geographic Society допринесе за някои от най-големите постижения в изследването и науката. Тяхното финансиране помогна на: Робърт Пири да пътува до Северния полюс, Ричард Бърд да прелети над Южния полюс, на Жак Кусто да изследва дълбините на океана и на Джейн Гудол да наблюдава живота на дивите шимпанзета. Създателите на списанието Създател и президент на организацията е Gardiner Greene Hubbard – съосновател на най-голямата телекомуникационна агенция в Америка по това време Bell Telephone Company AT&T, заедно с партньора си Alexander Graham Bell, който наследява неговия пост през 1897г. Алекандър Бел поставя зет си Gilbert Hovey Grosvenor (бащата на фотожурналистиката) на позицията главен редактор и списанието започва да процъфтява. Двамата създават успешна маркетингова концепция за членство в обществото и въвеждат първото разказване на истории чрез снимки. Новият главен редактор на списанието в малък формат, въвежда употреба на разказ в първо лице на ясен и разбираем език. Както и черно-бели снимки. Много от въведенията идват от съветите на първата жена член, редактор и фотограф в списанието – Eliza Scidmore, която е вдъхновена от азиатската култура и настоява за цветни снимки и илюстрации. На корицата на изданието за първи път през 1910 г. се появява рамка от дъбови и лаврови листа, жълъди и полукълба, която остава запазена марка в продължение на 60 годиини. Гроувнър не само въвежда промени, но и се преборва да запази автентичността на изданието. Той се противопоставя на опитите за промяна на неговото име, за преместването му в Ню Йорк или за пускането му на пазара чрез абонамент и директни продажби. Членството в клуба се оказва печеливша стратегия, което позволява на обществото да нарасне до 1,2 милиона в САЩ до 1930 г., а тиражът на списанието да върви нагоре. National Geographic magazine излиза 12 пъти годишно (веднъж на всеки месец). Темите в статиите и фотографиите са географски обекти, представители на живия свят, бит и култура на народи по света, археологически находки, редки и обикновени природния явления и много други. Медальонът на National Geographic Hubbard носи името на първия президент на National Geographic Society Гардинър Грийн Хъбард. Това е най-високата награда на National Geographic Society и се присъжда на хора, които се отличават с постижения през целия си живот в изследванията, откритията и проучванията. Тази престижна награда е връчена за първи път на изследователя на Арктика Робърт Е. Пири през 1906 г. Критика за редакторския тон на изданието Статиите в първите дни на изданието са съсредоточени върху дефинирането на географията. Факт обаче остава първоначалния редакторски тон на списанието, което разглежда международните култури с показно расистко и сексистко пристрастие. В заключение към статия от април 1889 г., озаглавена ,,Африка, нейното минало и бъдеще“, Гардинър, основателят и първи президент на обществото написва: ,,Негрите никога не са развивали висока степен на (европейска) цивилизация, и дори да е постигнал значителен напредък, той изпада във варварство“ Брой на National Geographic от 1916 г, отразяващ ,,Самотната Австралия“. Професорът от Университета на Вирджиния Джон Едуин Мейсън, отбеляза пред Vox през 2018 г., че „списанието е родено в разгара на така наречения „научен“ расизъм и империализъм“. Време, в което САЩ прогресира като водеща световна индустриална сила, разширявайки империята си чрез войни и придобива нови територии като Аляска, Хавай и Пуерто Рико. Той също така ражда американското движение за евгеника, което вярва в генетичното превъзходство на скандинавските, германските и англосаксонските хора. Именно тази култура на превъзходство на бялата раса, каза тогава Мейсън, „оформи възгледите на редакторите, писателите и фотографите на списанието, които винаги бяха бели и почти винаги мъже“. Силното оръжие на National Geographic – Фотожурналистиката През 30-те години на XX в. фотоапаратите Leica и фотографските ленти Kodachrome променят фотографиите в списанието като пренасят далечните земи в домовете на читателите. Главният редактор на списанието приключва своята кариера след 55 години на своя пост и на неговотo място застава сина му Мелвил Бел Гроувнър, който оглавява списанието от 1957 до 1967 г. – National Geographic отразява оптимизъм и идеализъм, характерни за 50-те и началото на 60-те години на миналия век. По-висококачествените ленти и преходът към нови печатни технологии спомагат за забележително по-живите цветове на фотографиите в изданието.

Прочетете повече »
Историята на играчките лего

Невероятната история зад играчките ЛЕГО

Не съм сигурен, че има дете, което поне веднъж да не е играло с най-известната играчка в света – ,,ЛЕГО“. Но съм убеден, че малцина са чували за невероятната история зад създаването й. Лего е едно от най-важните изобретения на 20-ти век, променило детството на много хора. А малките цветни блокчета тръгват от страната на детските приказки и вълшебната атмосфера – Дания. Всичко започва от един майстор дърводелец и неговия син. Оле Кърк Кристиансен, заедно със своя по-малък син Годфред работят неуморно в своя малък магазин. Докато един ден не се ражда дизайна на първата играчка от дърво. Фабриката на семейството изгаря, но те не се отказват от своите мечти. Компанията Лего се превръща в една от най-известните марки в света. Тя строи летище, заводи, създава нови модели, филми, игри, книги, тематични паркове и какво ли още не. Само през 2015 год. компанията произвежда и създава 600 милиарда блокчета… Човекът зад идеята LEGO Оле Кърк Кристиансен е роден на 7 април 1891 г. Родното му място е Омвраа Марк в областта Филсков, на 20 километра северозападно от Билунд. Той има 12 братя и сестри, а в мемоарите си по-късно пише за своя детски дом: „Израснахме в скромен дом, но добър дом, вярвайки в милостта на Бог.“ Детство и чиракуване На 7 г. възраст, Оле пасе овце и крави. Помага също в конюшните и работи по полето, за да поддържа семейството си. Като по голям става чирак дърводелец при брат си Кристен Кристиансен. И Двамата получават сертификат за ,,калфа“. В един момент започнах да пътувам Веднага след като се клалифицира като занаятчия в дърводелството. Младото момче става войник в Копенхаген. Пътува до Норвегия и работи във фабрика за дървени изделия във Вестфосен. Поради липса на работа се връща у дома, но веднага след това го връщат отново в армията. Военната му служба приключва на 24-годишна възраст и веднага си купува цех за дървообработване и дърводелство в град Billund. По това време там се намира общност от малко на брой ферми, стопанства, магазин за хранителни стоки, мандра, ковачница, хан, училище, църква, кооперативен магазин и фабрика за дограма. Оле Кърк се жени за Кристин Сьоренсен през 1916 г. и по-късно имат четири деца: Йоханес, Карл Георг, Годтфред и Герхард. В какво се фокусираше бизнесът ми Дървообработващият цех произвежда врати, прозорци, кухненски шкафове, ковчези, скринове, инструменти за копаене на торф. Всичко с първокласно качество на изработка. Оле изгражда и други по-големи проекти – къщи, селскостопански сгради, мандрата в Билунд и Рандбьол, мисионерски зали и нова галерия за църквата Грене. Той печели договора за изграждане на църквата в Скьолдберг, проект, който връща много малко печалба, за който по-късно казва: Ех.. поне беше за добра кауза. Работилницата и семейната ми къща изгоряха В неделя, 27 април 1924 г., докато младият предприемач и съпругата му Кристин си почиват следобед, синовете им Годтфред и Карл Георг си играят в работилницата. Двете момчета се опитват да запалят огън в печката за лепило и случайно подпалват дървени стърготини. Много бързо сградата е в пламъци. За щастие няма пострадали – но и работилницата, и къщата изгарят до основи. Той се разочарова и го преживява трудно, но няма време за губене. Започва строеж на новия си дом, който е в типичен датски стил. С красиви тераси, детайли по покрива и с два лъва отпред. Toй излива бетон и прави първия тротоар в града, пред своя дом. Настъпи криза През октомври 1929 г. фондовият пазар на Уолстрийт в Ню Йорк се срива – с драматични последици за големи части от широкия западен свят. Компаниите се сриват, а индустрията страда. Селското стопанство е засегнато най-силно. САЩ и Обединеното кралство налагат ограничения върху вноса и това довежда кризата директно до датските фермерски общности през 1930 г. Цените на маслото и бекона падат рязко и повлияват на датския износ. Животът на датските фермери става много труден. Много фермери са принудени да напуснат фермите си. Глобалната икономическа криза принуждава дърводелеца да произвежда по-лесни за продажба продукти. Началото на LEGO Group започва с дървени играчки, като коли, самолети и йойо, произвеждат стълби, дъски за гладене, стойки за коледни елхи и други артикули за ежедневна употреба. Това е трудно начало за компанията и Оле се обръща към семейството си за помощ. Оле бил предприемчив и креативен човек, но не винаги неговите идеи се приемат от семейството му. В този момент неговите близки помогат за заем от 3000 датски крони, за да осигурят бъдещето на компанията. Той успява да изплати заема след 9 години. Как се ражда името LEg GOdt? По това време детските игри с играчки се подценяват. Работливият датчанин пише по-късно за решението да посвети живота си на производството на играчки: „Казах „или ще трябва да зарежеш стария си занаят, или да изхвърлиш играчките от главата си“, Той вижда дългосрочните последствия. И решението се оказва правилно. В рамките на няколко години Оле полага основите на компанията, която ще се превърне в една от водещите световни компании за производство на играчки. Когато осъзнава, че компанията се нуждае от по-запомнящо се име. Toй се заиграва с двете датски думи LEG GODT ( от датски: ,,Играй добре“), за да създаде името LEGO®. При избора на името той поставя ударението твърдо върху развитието на детската игра – като в същото време се фокусира върху качеството пред количеството. Едва много по-късно разбира, че името LEGO на латински означава „сглобих“. Преди всичко – качество! Думите: „Само най-доброто е достатъчно добро“ са новото мото на компанията, което Оле създава. С него той искал да подчертае качесвото и отношението към детайлите на компанията Лего. Слоганът продължава да мотивира служителите в компанията и до днес. Оле постоянно обмислял как да подобри фирмата си и най-вече процеса на работа. Той има дарбата да забелязва потенциал, способност, на която близките му понякога гледат скептично. На цената на една къща през 30-те год на 19 век. в Германия или за стойността на една трета от общата печалба на фирмата за предходната година. Оле се сдобива с машина, в която вярва, че ще повиши качеството на своя продукт – дървени играчки. Тъкмо се усъвършенствахме и отново ни сполетя ПОЖАР… Оле

Прочетете повече »

Защо дагестанците са най-доминиращите бойци в света?

Свикнали сме да свързваме държавите с мюсюлманско население от територията на руската федерация с религиозен екстремизъм и тероризъм, но в същото време обаче една от тези държави се отличава от своите съседки и започва да ражда все повече олимпийски, европейски и световни шампиони по борба, самбо, ММА, и други. Добре дошли в Дагестан, родното място на непобедимия дагестантски ММА боец Хабиб Нурмагомедов, който през 2018 г. победи Конър Макгрегър и постави дагестанската република под светлините на прожекторите като ни накара да се замислим – Защо бойците от тази част на земята са толкова доминиращи? Дагестан Република Дагестан е най-южната точка на територията на федерална Русия, разположена е в региона на Северен Кавказ. Нейната столица и най-голям град е Махачкала, републиката е разположена централно на брега на Каспийско море, граничещ с Чечения, Грузия и Азербайджан. Богатият му културен произход включва различни етнически и религиозни групи, както и езици, вкоренени в 36 племенни групи. Някои от предизвикателствата, пред които е изправена републиката, са свързани с религиозния екстремизъм, движенията за независимост в съседните райони след разпадането на Съветския съюз, и различията в племената още през 90-те години. Въпреки тези предизвикателства, Дагестан е избегнал сътресенията, които погълнаха някои от съседите му и не позволиха на тероризма да разруши общността им. Земята, която ражда силни личности Източник: Google През далечното минало през Дагестан минавал Пътят на коприната. В онези времена територията граничи с Турция и Иран, а по-късно монголите, завладели Китай, Древна Рус, Индия, и Централна Азия, и нахлуват в нея. Народите се борят за своята независимост толкова отчаяно, че понякога отблъскват дори най-кръвожадните агресори. Една от причината местните жители на дагестанските планини да бъдат военно настроени е принципът на мъжа да защити семейството си на всяка цена и склоността му да развива физическите си сили. Най-срамно за тях остава проявата на страхливо поведение, а най-достойно – дисциплината и силната воля! Фабрики за шампиони В Дагестан има много школи по бойни спортове. Но едно от най-впечатляващите места, с което ще ви запозная в тази статия е училището за бойни изкуства ,,Пять сторон света‘‘, наричано още ,,Шаолин на Дагестан‘‘ заради значителния брой шампиони, които създава, представяйки Русия на Европейски и Световни състезания по Санда, Таекуондо, Борба, и Смесени бойни изкуства (ММА). Освен тренировки и занятия по бойни изкуства, училището предлага, и формално обучение с изучаване на Математика, История, Руски, и Английски език. Пътят, който изминават откривателите на училището Гусейн Магомаев и жена му Олга Магомаева, не е лесен. Гусейн е известен дагестански художник и преподавател по бойни изкуства, който е многократен шампион по карате, изучавал е китайските бойни изкуства,и ги преподава в Русия, където става уважаван, и разпознаваем ,,мастър‘‘. По времето на СССР обаче получава забрана да упражнява своята дейност и се мести от Москва в Дагестан. След упорит труд и желязна дисциплина, години по-късно представителите на школата извоюват много златни и сребърни отличия, а някои от бойците започват да се бият за най-популярната организация за смесени бойни изкуства UFC. Най-известните бойци от школата на Гусейн са: Вляво – Забит Магомедшарипов, многократен Европейски шампион по Ушу-Санда и смесени бойни изкуства в UFC. Вдясно – Муслим Магомедович – Първият чуждестранен боец, наричан ,,Краля на Кунг-Фу‘‘. Многократен Европейски и Световен шампион по Ушу-Санда Бойните спортове като спасение През 2011 г. Dagestan попада в класацията за най-опасно място в Европа с ежедневни избухвания на бомби и престрелки. Благодарение на залите в страната, спортът се превръща в алтернатива за децата, които успяват да съхранят себе си и да се научат на морални, и етични принципи, а шампиони като Кhabib Nurmagomedov се превръщат в техен модел за подражание. Успехът за дагестанците е в спортната кариера, по тази причина по-големите подкрепят по-малките, а те в същото време подкрепят и своите семейства. За тях богатството се използва за подкрепа на тяхната култура, семейство и общност, a спортът е начин да стигнат до него. Една от причините бойците от Дагестан да бъдат непобедими е тяхното кардио. Те израстват и тренират в тежките условия на планината, където надморската височина е висока. Тренировките им включват плуване срещу посоката на течение на реката, бягане по върховете, носене и вдигане на камъни и още. Освен това техните училища и зали се намират в по-големите градове и за да пътуват до там, всеки ден изминават по 20 км с бягане или с колело. Непобедимият шампион в UFC Khabib Nurmagomedov споделя, че приписва успеха си в октагона на скромен начин на живот, израствайки в трудни условия, той преминава през нечовешки нива на обучение, а в популярното видео по-долу може да видите как тренира с мечка като дете. В тази статия си позволих да акцентирам върху ползите от трудните условия, в които живеят и израстват дагестанците. Тероризма и военните групировки са факт, но местните бойци се стремят да съхранят традициите си и да насочат децата към залите, а не към оръжията. Голяма заслуга за популярността на този район приписваме на Хабиб, който създаде една мечта, в която много от децата да следват. Мечтата да се превърнеш в световен шампион по смесени бойни изкуства!

Прочетете повече »

Тайната зад успеха на Netflix

За първи път разбрах за Netflix, когато мой приятел ми сподели, че може да изгледа всичките епизоди на сериал за един ден, защото платформата Netflix е толкова добра, че трудно се отделя от нея. Тя предлага достъп на потребителите си до най-завладяващите филми и сериали, a в същото време създава и своя продукция. След дълго проучване установих, че през 90-те години Netflix революционира начина, по който американците гледат филми и телевизионни предавания. Преди това единственият възможен начин за гледане на телевизия и филми е бил чрез кабелна мрежа. Днес след драматични поврати в нейното развитие, компанията успешно промени цялата индустрия и спечели лоялността на над 200 милиона абонирали се потребители от цял свят. Как се ражда Netflix Софтуерният инженер Reed Hastings, кoйто по това време вече достигнал статута на ,,милионер‘‘ забравил да върне видеокасетата на филма Аполо-13 и бил принуден да заплати такса от 40 долара. Това го отегчило и той преценил, че този проблем има необходимост от по-добре решение. Заедно със своя приятел Marc Randolph, кoйто също бил софтуерен инженер, през 29 Август 1997г. в Силиконовата долина създават свой бранд за ,,наемане на видео‘‘ с името Нетфликс. Идеята всъщност била да се изпращат DVD дискове с видео и филми директно до своите клиенти през пощата. DVD плеърите се създават от Sony в Тайван през 1994 год, а първият в Америка пристигал през 1997 г., а цената му струва 1000 долара и когато Netflix стартира по-малко от 1 процент от американското общество притежава такъв. Въпреки неблагоприятната статистика двамата създатели са уверени, че DVD технологията има потенциала да замести видеокасетите със слаба резолюция и да се превърне в предпочитан избор за гледане на видеа. Малък брой хора могат да си наемат DVD дискове с видео, защото нямат DVD плейъри. След изпращането на 200 различни тестови пратки година по-късно с 30 работници и асортимент от 925 Филма Netflix започва да се радва своя първи успех. Първите бизнес партньори Компанията започва да предлага възможността клиентите да си наемат филм за 7 дни на цената от 4 долара + 2 долара за доставка. Заедно с това измислят гениална система, с която са известни и до ден днешен. Те създават алгоритъм, който помага на клиентите си в избора на филм, препоръчвайки им нови, близки до техните предпочитания. Малко по-късно Netflix сключва промоционални договори с Toshiba, Hewlett-Packard и Sony и предлага безплатен абонамент за потребителите, които закупят DVD плеър. През Юли 1999 год. получават 30 милиона капитал от холдинга Groupe Arnault и пускат месечен абонамент, който струва 16 долара и позволява на потребителите да наемат неограничен брой DVD видео без никакви допълнителни такси. В този период Нетфликс изпраща по 10 хил. DVD диска на ден и генерира печалби от 5 милиона долара, което е впечатляващо за нейния прогрес. От Нетфликс решават да се присъединят към Blockbuster, която е най-голямата компания с над 8 хил. магазини в цяла Америка. През 2000 година от Netflix официално канят Blockbuster да се присъединят към тях като стратегически партньор и инвеститор като им предлагат да променят името си, за да се превърнат в тяхна интернет платформа. От Blockbuster се обидили и сметнали, че това е някаква шега, а малко по-късно сключват сделка с компанията Еnron Broadband, която по-късно се разследва за финансови измами. В това време ситуацията за Нетфликс не е цветна. Те губят скоростно пари и в края на годината отчитат загуби от 58 милиона, но както двамата предприемачи предвиждат, през 2001 г. цената на DVD плеърите пада под 100 долара и паралелно с това кулите близнаци падат от туристически атаки. Американците са уплашени и се затварят в домовете си, купувайки месечни абонаменти от Netflix. Въпреки напредъка от компанията не стигат до удовлетворяващи печалби и през 2002 год. пускат първите си акции. На следващата година отчитат 1 милиард абонирали се потребители и получават първите си нетни печалби. През 2004 година от Blockbuster най-накрая се решават да пуснат свои DVD дискове, които да доставят до потребителите си и един от създателите на Нетфликс изрича култовите думи ,,Те закъсняха за партито‘‘. Създава се напрежение между двете компании и въпреки, че цената на акциите им пада през 2005 година те доставят по 1 милион DVD-та на ден с асортимент от 35 хиляди филма. През 2008 година изпълнителният директор на Blockbuster, който се изсмя на Netflix и отказа да работят заедно е уволнен, а две години по-късно Blockbuster обявява фалит. От Netflix се радват на достойна победа и стават лидер на пазара. Пускат излъчването на филми в своята онлайн платформа и сключват партньорство с кабелната телевизионна мрежа Starz, която им предоставя библиотека от продукция на Disney и Sony. Заедно със Starz те сключват сделка с и филмовите компании Paramount pictures, MGM и Lionsgate, впоследствие се появяват на всяко едно устройство – Apple, Playstation, Xbox, Nintendo Wii. Те стават лидери по трафик в онлайн средата в Америка и навлизат на пазара в Канада през 2010, Латинска Америка, Карибите през 2011 и в Европа през 2012 год. Огромните приходи от лиценза на своето съдържание им помагат да създадат своята първа оригинална продукция – сериалът House of Cards. По-късно пускат новата услуга Qwikster, която всъщност предлага стария начин за наемане на DVD, която не е нищо ново. Седмица по-късно с лошо брандиране и негативна реакция от клиентите Netflix губи 800 хиляди абонамента за един месец, а 3 по-късно губи 2/3 от стойността на акциите си. Изпълнителният директор Reed Hastings взима решението да се фокусира единствено върху стрийминга на филмите в онлайн платформата и оригиналната продукция на сериали, което тотално променя начина, по който хората гледат телевизионни предавания. Netflix залага на алгоритъма, чрез който препоръчват на потребителите си филми и сериали, близки до техните предпочитания, за да запазят тяхното внимание,а статистиката, базирана на това ,,какво обичат да гледат‘‘ им помага да продуцират ново съдържание. Те биват възнаградени с 14 номинации за наградите Еми, 9 от които са за сериалът,,House of cards‘‘ и продължават за създават своя продукция – документални филми, телевизионни предавания и филми,. В края на 2016 година Нетфликс отбелязва 600 часа своя оригинална продукция за година, инвестирайки 6 милиарда долара и навлиза в 130 държави

Прочетете повече »

От кенче до империя: Историята на Редбул

Енергийната напитка Redbull е един от най-употребяваните продукти в света, а брандът зад него една от най-разпознаваемите марки, зад която стои успешна маркетингова машина, превръщайки я в пример за глобален бизнес успех. През 2019 година от компанията продават 7.5 милиарда кенчета в над 171 държави и генерират 6 милиарда долара приходи като една трета се реинвестира в маркетинг. Причината да виждаме Redbull навсякъде се крие в успешните стратегии и нестандартните реклами, както и навлизането на различни пазарни сегменти и спортни индустрии, но най-вече в сферата на ,,екстремните спортове“. История   Изненадващо, но факт Redbull се ражда в Тайланд, а не в Австрия както най-вероятно всеки знае. Тайланд не е държава с особено благоприятна политическа среда. От 1912 година до днес в Тайланд  се извършват 21 държавни преврата със средна честота по един преврат на всеки 5 години. В наши дни Тайланд е с нисък стандарт на живот, изоставаща пред глобалните икономики по света като над 70 % живеят в селски райони, средният работен надник е 2 долара на ден ( 4,48 долара през 2016 г.   През 1923 г. в провинцията Фичит се ражда Chaleo Yoovidhya, който по-късно работи като пастир на патици. Той е третото дете от общо 5 в своето семейство и след като завърша своето начално образование е изпратен от родителите си 330 км на Юг от града, за да работи в магазина на своя брат за химически продукти в Банкок. Той работи като продавач на антибиотици и научава много за химията и маркетинга. През 1962 г. Chaleo спестява достатъчно пари, за да създаде своята фирма t.c.pharmaceuticals, а малко по-късно през 1970 г. забелязва, че повечето енергийни напитки в Тайланд са внесени.         По това време най-известната енергийна напитка се казва Lipovitan-D, която се внася от Япония на пазара в Банкок, където само по-заможните имали възможността да си я купят. Като дете израстнало в провинцията Chaleo осъзнава, че богатите не се нуждаят от енергийна напитка, толкова колкото по-бедните, здравотрудещи се хора, които често работят и вечерни смени. Той започва да анализира конкуренцията на този пазар и основните съставки, за да създаде своя енергийна напитка. Основната съставка е ,,таурин‘‘, която има огромно значение за човешкия организъм и функциите на кръвоносната система, скелетните мускули, също и централна нервна система. Човешкият организъм синтезира  ,,таурин“ , но в недостатъчно количество, затова набавянето на още количество може да ни ободри, когато чувстваме умора. Освен ,,таурин“ ,Chaleo добавя кофеин като стимулант и няколко B витамина, за да поддържат метаболизма в клетките,  накрая добавя захар за източник на енергия. Брандът   След като има съставките за производството на енергийната напитка дошло време за създаването на  бранда и дизайна на своя продукт. Chaleo цели да акцентира на силата, която ще даде напитката му на своите бъдещи клиенти и за логото си избира два гаура застанали един срещу друг. Тези животни живеят в Южна Азия и са известни като най-големите бикове на планетата със забележителна височина от 2 метра и тежат 1,500 кг. Първото име на напитката е Кrating Daeng, което означава ,,червен гаур“ на тайландски.                 Тайландският предприемач имал натрупан опит в търговията и вместо да пусне рекламни кампании за пускането на своята енергийна напитка в големите градове и предимно в столицата Банкок, той се фокусира върху провинциалните региона на Тайланд.  Една от най-добрите му идеи била да спонсорира местните събития по Муай Тай – национален и традиционен тайландски боксов спорт, датиран от 16 век, който е зрелищен и привлича много хора.   Муай Тай започва да се популяризира по света през 1970 г. и Chaleo вижда възможност да промотира продукта си първо на локално ниво, за да бъде забелязан и на глобално. Благодарение на някои ключови колаборации и партньорства през 1976 г. ,,Кrating Daeng‘‘ навлиза на пазара на енергийни напитки зашеметяващо и в края на 1977 г. заема второ място в надпреварата за най-популярна енергийна напитка в Тайланд, конкурирайки се с японската Lipovitan-D, която измества на следващата година.   Създателят на Редбул развива своята марка в най-благоприятния период за икономиката на Тайланд през 1970-1990 г, в който брутния вътрешен продукт се увеличава 4 пъти, а средния доход на глава от населението 3 пъти. Тайланд започва да се развива заедно с Тайван и Южна Корея. Бизнес пътуване до Тайланд На снимката виждате австрийският бизнесмен Dietrich Mateschitz, за kойто всички знаят, че е създателят на Redbull. През 1982 г. той предприел бизнес пътуване до Тайланд. По време на своя престой, докато работил усетил умора и си купил енергийната напитка ,,Krating Daeng‘‘.  Той бил впечатлен от напитката и решил да я внесе на австрийския пазар, на който до този момент нямало пазар за енергийни напитки. През 1984 г. той открил Chaleo и му предложил сделка, която променила историята на Redbull. Aвстрийският маркетолог предлага на Chaleo да инвестират по 500 хил. долара, за да разширят пазара на напитката до глобално ниво и той се съгласява. Dietrich поема операциите и маркетинга, докато Chaleo се занимава с продукцията в Тайланд. Първата задача на австрийския предприемач била да адаптира успешната тайландска енергийна напитка на евройпейския пазар и единствената голяма разлика, която прави е да я газира и да й даде преведе официалното й име на Redbull. Krating Daeng била успешна напитка в Тайланд и се идентифирала с работната класа на провинциите в азиатската държава, но за да бъде подходяща за европейския начин на живот било нужно да се направят радикални изменения в маркетинговата стретегия, предназначена  за младото поколение. Dietrich търси пазари, на които да навлезе, и се състедоточава към клубовете и дискотеките, на които  успява да промотира добре продукта си, дава работа на студентите като ги наема на позицията ,,Student brand managers‘‘. Студентите създали цяла една култура около Redbull  по партитата и университетите, а в последствие  на различни фестивали и концерти.           Пo партита започват да миксират напитката с алкохол и я добавят в менютата си, което гарантира маркетинговия им успех и бързата разпознаваемост на Redbull.   Друг подход в масовото популяризиране на Redbull бил брандирането на немските коли Volkswagen beatles с голям кен на задната част, които обикаляли плажовете, залите и

Прочетете повече »