Енергийната напитка Redbull е един от най-употребяваните продукти в света, а брандът зад него една от най-разпознаваемите марки, зад която стои успешна маркетингова машина, превръщайки я в пример за глобален бизнес успех.
През 2019 година от компанията продават 7.5 милиарда кенчета в над 171 държави и генерират 6 милиарда долара приходи като една трета се реинвестира в маркетинг.
Причината да виждаме Redbull навсякъде се крие в успешните стратегии и нестандартните реклами, както и навлизането на различни пазарни сегменти и спортни индустрии, но най-вече в сферата на ,,екстремните спортове“.
История
Изненадващо, но факт Redbull се ражда в Тайланд, а не в Австрия както най-вероятно всеки знае. Тайланд не е държава с особено благоприятна политическа среда. От 1912 година до днес в Тайланд се извършват 21 държавни преврата със средна честота по един преврат на всеки 5 години.
В наши дни Тайланд е с нисък стандарт на живот, изоставаща пред глобалните икономики по света като над 70 % живеят в селски райони, средният работен надник е 2 долара на ден ( 4,48 долара през 2016 г.
През 1923 г. в провинцията Фичит се ражда Chaleo Yoovidhya, който по-късно работи като пастир на патици. Той е третото дете от общо 5 в своето семейство и след като завърша своето начално образование е изпратен от родителите си 330 км на Юг от града, за да работи в магазина на своя брат за химически продукти в Банкок.
Той работи като продавач на антибиотици и научава много за химията и маркетинга.
През 1962 г. Chaleo спестява достатъчно пари, за да създаде своята фирма t.c.pharmaceuticals, а малко по-късно през 1970 г. забелязва, че повечето енергийни напитки в Тайланд са внесени.
По това време най-известната енергийна напитка се казва Lipovitan-D, която се внася от Япония на пазара в Банкок, където само по-заможните имали възможността да си я купят.
Като дете израстнало в провинцията Chaleo осъзнава, че богатите не се нуждаят от енергийна напитка, толкова колкото по-бедните, здравотрудещи се хора, които често работят и вечерни смени.
Той започва да анализира конкуренцията на този пазар и основните съставки, за да създаде своя енергийна напитка. Основната съставка е ,,таурин‘‘, която има огромно значение за човешкия организъм и функциите на кръвоносната система, скелетните мускули, също и централна нервна система.
Човешкият организъм синтезира ,,таурин“ , но в недостатъчно количество, затова набавянето на още количество може да ни ободри, когато чувстваме умора.
Освен ,,таурин“ ,Chaleo добавя кофеин като стимулант и няколко B витамина, за да поддържат метаболизма в клетките, накрая добавя захар за източник на енергия.
Брандът
След като има съставките за производството на енергийната напитка дошло време за създаването на бранда и дизайна на своя продукт.
Chaleo цели да акцентира на силата, която ще даде напитката му на своите бъдещи клиенти и за логото си избира два гаура застанали един срещу друг.
Тези животни живеят в Южна Азия и са известни като най-големите бикове на планетата със забележителна височина от 2 метра и тежат 1,500 кг.
Първото име на напитката е Кrating Daeng, което означава ,,червен гаур“ на тайландски.
Тайландският предприемач имал натрупан опит в търговията и вместо да пусне рекламни кампании за пускането на своята енергийна напитка в големите градове и предимно в столицата Банкок, той се фокусира върху провинциалните региона на Тайланд.
Една от най-добрите му идеи била да спонсорира местните събития по Муай Тай – национален и традиционен тайландски боксов спорт, датиран от 16 век, който е зрелищен и привлича много хора.
Муай Тай започва да се популяризира по света през 1970 г. и Chaleo вижда възможност да промотира продукта си първо на локално ниво, за да бъде забелязан и на глобално.
Благодарение на някои ключови колаборации и партньорства през 1976 г. ,,Кrating Daeng‘‘ навлиза на пазара на енергийни напитки зашеметяващо и в края на 1977 г. заема второ място в надпреварата за най-популярна енергийна напитка в Тайланд, конкурирайки се с японската Lipovitan-D, която измества на следващата година.
Създателят на Редбул развива своята марка в най-благоприятния период за икономиката на Тайланд през 1970-1990 г, в който брутния вътрешен продукт се увеличава 4 пъти, а средния доход на глава от населението 3 пъти. Тайланд започва да се развива заедно с Тайван и Южна Корея.
Бизнес пътуване до Тайланд
На снимката виждате австрийският бизнесмен Dietrich Mateschitz, за kойто всички знаят, че е създателят на Redbull. През 1982 г. той предприел бизнес пътуване до Тайланд. По време на своя престой, докато работил усетил умора и си купил енергийната напитка ,,Krating Daeng‘‘.
Той бил впечатлен от напитката и решил да я внесе на австрийския пазар, на който до този момент нямало пазар за енергийни напитки. През 1984 г. той открил Chaleo и му предложил сделка, която променила историята на Redbull.
Aвстрийският маркетолог предлага на Chaleo да инвестират по 500 хил. долара, за да разширят пазара на напитката до глобално ниво и той се съгласява.
Dietrich поема операциите и маркетинга, докато Chaleo се занимава с продукцията в Тайланд.
Първата задача на австрийския предприемач била да адаптира успешната тайландска енергийна напитка на евройпейския пазар и единствената голяма разлика, която прави е да я газира и да й даде преведе официалното й име на Redbull.
Krating Daeng била успешна напитка в Тайланд и се идентифирала с работната класа на провинциите в азиатската държава, но за да бъде подходяща за европейския начин на живот било нужно да се направят радикални изменения в маркетинговата стретегия, предназначена за младото поколение.
Dietrich търси пазари, на които да навлезе, и се състедоточава към клубовете и дискотеките, на които успява да промотира добре продукта си, дава работа на студентите като ги наема на позицията ,,Student brand managers‘‘.
Студентите създали цяла една култура около Redbull по партитата и университетите, а в последствие на различни фестивали и концерти.
Пo партита започват да миксират напитката с алкохол и я добавят в менютата си, което гарантира маркетинговия им успех и бързата разпознаваемост на Redbull.
Друг подход в масовото популяризиране на Redbull бил брандирането на немските коли Volkswagen beatles с голям кен на задната част, които обикаляли плажовете, залите и дори офис сградите.
Redbull навлиза на европейския пазар, но се забранява за консумация в Германия.
Много от младите германци пътували отвъд границите на Германия до Австрия, за да я закупят и понеже тя била забранена продажбите скочили и през първата година от пускането й продават повече от 1 милион кенчета.
От Австрия постепенно енергийната напитка навлиза в Словакия и Унгария през 1992 г. както и в Германия и Англия през 1994 г, а когато навлизат на американския пазар 3 години по-късно достигат продажби от 1 000 000 кенчета на ден.
Екстремни спортове
До този момент маркетинговата машина за правене на пари на Redbull набира скорост и започва да създава стратегии в индустрията на екстремните спортове.
Като спортен ентусиаст австрийския предприемач усетил положителния тренд на есктремните спортове през 80-те години на 20 век и измислил емблематичния слоган:
Редбул дава крила
През 1991 г. Редбул пуска своето първо събитие за летене със самоделни летящи машини, на което се присъединяват състезатели от цял свят. Събитието не постигнало голям успех, но дала на публиката развлекателна стойност.
Dietrich започнал да организира други спортни събития и инвестирал голяма част от бюджета за маркетинг. Например през 2011 г. бюджетът за маркетинга на Редбул достигнал 2.1 милиарда долара, което е 84% от брутната им печалба.
Успехът
Инвестициите в спортни отбори, медийна продукция и добавената стойност, която създават от Redbull е впечатляваща. Една трета от бюджета им през последните години се инвестира в техния екип в най-скъпия спорт в света – Формула 1.
Redbull притежава 43 % от световният пазар на енергийни напитки в света.
С тази стратегия Redbull доказва, че масовите реклами не са най-успешният начин да се достигнат и спечелят клиенти. Вместо обичайните рекламни кампании те пускат в движение брандирани коли или организират нетрадиционни партита. Единствените им телевизионни реклами са под формата на непредсказуеми анимационни клипове.
Компанията спонсорира около 500 спортисти по цял свят и подкрепя голям брой екстремни спортни събития, включително и културни събития като конкурси по брейк танци.
Тя има свой конкурс, наречен ,,Изкуство от металната кутийка“, в който участниците изработват художествени творби от металното кенче на енергийната напитка.
Red Bull участва като спонсор в много събития от света на автомобилните състезания във Великобритания, Италия и Германия и притежава още два състезателни отбора – Red Bull Racing (преди това Jaguar) и Scuderia Toro Rosso (италианското название за Red Bull Team; преди това Minardi).
Запазената марка на Red Bull гласи:
„Ние не носим продукта при хората – заявява Матешиц. – Ние водим хората при продукта.