Когато става въпрос за планетата, за животните, за географските територии, за интересните хора и феномени, култури и явления, които оформят невероятния свят, в който живеем – всичко това бихме асоциирали с любимото на много хора по света списание, а и телевизионно предаване – National Geographic.
National Geographic е научно-популярно списание, издавано от Националното географско дружество в столицата на САЩ – Вашингтон. Списанието с богато съдържание за разнообразието на нашата планета и с красивите фотографии, заснети от всяко кътче на земята, тази година навърши точно 135 години от своето създаване с повече от 13,000 финансирани проекти.
Мисията на изданието е да ни запознае с динамичните промени, разказани през личния опит на изследователи, учени, журналисти, разказвачи на истории и представители на различни общности от цял свят и др.
Как се ражда идеята?
Екипът на дружеството National Geographic Society през 1888 г. Източник: https://www.vox.com/22417191/national-geographic-racial-reckoning
Списанието National Geographic за пръв път излиза през 1888 г. като строго и научно издание, отразяващо интересите на кръг от 33-ма учени, изследователи, преподаватели, военни офицери, адвокати и финансисти. То излиза само 10 месеца, след като е основано тяхното дружество ,,National Geographic Society“.
В клуба се приемат членове само чрез официално номиниране и избори. Ползите за членовете са ексклузивен достъп до академични лекции и карти до предварителни визуализации на списание National Geographic, което по това време не е достъпно за обществеността.
👇🏻 Във видеото долу ще видите гордостта на момчето, което в тази филмова сцена споделя, че е бил номиниран за членство в клуба на изследователите на National Geographic Society:
Организацията с нестопанска цел се превръща в най-голямото образователно общество в света. То използва своите приходи, за да спонсорира рискови експедиции и изследователски проекти, които допринасят за развитието на географските методи, и географските проучвания със седалище във Вашингтон.
На долната снимка ще видите кадър от първата научна експедиция на National Geographic Society, водена от Israel Russell, който изследва и картографира района на планината Сейнт Елиас, която е втората най-висока планина в Канада и Америка едновременно. Това дава началото хилядите експедиции на National Geographic.
National Geographic Society допринесе за някои от най-големите постижения в изследването и науката. Тяхното финансиране помогна на:
- Робърт Пири да пътува до Северния полюс,
- Ричард Бърд да прелети над Южния полюс, на
- Жак Кусто да изследва дълбините на океана и на
- Джейн Гудол да наблюдава живота на дивите шимпанзета.
Създателите на списанието
Създател и президент на организацията е Gardiner Greene Hubbard – съосновател на най-голямата телекомуникационна агенция в Америка по това време Bell Telephone Company AT&T, заедно с партньора си Alexander Graham Bell, който наследява неговия пост през 1897г.
Алекандър Бел поставя зет си Gilbert Hovey Grosvenor (бащата на фотожурналистиката) на позицията главен редактор и списанието започва да процъфтява. Двамата създават успешна маркетингова концепция за членство в обществото и въвеждат първото разказване на истории чрез снимки.
Новият главен редактор на списанието в малък формат, въвежда употреба на разказ в първо лице на ясен и разбираем език. Както и черно-бели снимки. Много от въведенията идват от съветите на първата жена член, редактор и фотограф в списанието – Eliza Scidmore, която е вдъхновена от азиатската култура и настоява за цветни снимки и илюстрации.
На корицата на изданието за първи път през 1910 г. се появява рамка от дъбови и лаврови листа, жълъди и полукълба, която остава запазена марка в продължение на 60 годиини.
Гроувнър не само въвежда промени, но и се преборва да запази автентичността на изданието. Той се противопоставя на опитите за промяна на неговото име, за преместването му в Ню Йорк или за пускането му на пазара чрез абонамент и директни продажби.
Членството в клуба се оказва печеливша стратегия, което позволява на обществото да нарасне до 1,2 милиона в САЩ до 1930 г., а тиражът на списанието да върви нагоре.
National Geographic magazine излиза 12 пъти годишно (веднъж на всеки месец). Темите в статиите и фотографиите са географски обекти, представители на живия свят, бит и култура на народи по света, археологически находки, редки и обикновени природния явления и много други.
Медальонът на National Geographic Hubbard носи името на първия президент на National Geographic Society Гардинър Грийн Хъбард. Това е най-високата награда на National Geographic Society и се присъжда на хора, които се отличават с постижения през целия си живот в изследванията, откритията и проучванията. Тази престижна награда е връчена за първи път на изследователя на Арктика Робърт Е. Пири през 1906 г.
Критика за редакторския тон на изданието
Статиите в първите дни на изданието са съсредоточени върху дефинирането на географията. Факт обаче остава първоначалния редакторски тон на списанието, което разглежда международните култури с показно расистко и сексистко пристрастие. В заключение към статия от април 1889 г., озаглавена ,,Африка, нейното минало и бъдеще“, Гардинър, основателят и първи президент на обществото написва:
,,Негрите никога не са развивали висока степен на (европейска) цивилизация, и дори да е постигнал значителен напредък, той изпада във варварство“ Брой на National Geographic от 1916 г, отразяващ ,,Самотната Австралия“.
Професорът от Университета на Вирджиния Джон Едуин Мейсън, отбеляза пред Vox през 2018 г., че „списанието е родено в разгара на така наречения „научен“ расизъм и империализъм“. Време, в което САЩ прогресира като водеща световна индустриална сила, разширявайки империята си чрез войни и придобива нови територии като Аляска, Хавай и Пуерто Рико.
Той също така ражда американското движение за евгеника, което вярва в генетичното превъзходство на скандинавските, германските и англосаксонските хора. Именно тази култура на превъзходство на бялата раса, каза тогава Мейсън, „оформи възгледите на редакторите, писателите и фотографите на списанието, които винаги бяха бели и почти винаги мъже“.
Силното оръжие на National Geographic – Фотожурналистиката
През 30-те години на XX в. фотоапаратите Leica и фотографските ленти Kodachrome променят фотографиите в списанието като пренасят далечните земи в домовете на читателите.
Главният редактор на списанието приключва своята кариера след 55 години на своя пост и на неговотo място застава сина му Мелвил Бел Гроувнър, който оглавява списанието от 1957 до 1967 г. – National Geographic отразява оптимизъм и идеализъм, характерни за 50-те и началото на 60-те години на миналия век.
По-висококачествените ленти и преходът към нови печатни технологии спомагат за забележително по-живите цветове на фотографиите в изданието. Септемврийският брой от 1959 г. и цветната фотография на самолет от американската армия слагат началото на цветните корици на списанието.
През 60-те години космическите изследвания разкриват нови хоризонти пред читателите на National Geographic. Списанието издава и карти приложения, които за пръв път показват върховете на планините и падините по океанското дъно.
През същото десетилетие излиза първият изцяло цветен брой на списанието, започва и постепенното отстраняване на рамката от дъбови и лаврови листа от корицата, за да изпъкнат фотографиите. Броят на членовете на Националното географско дружество скача от 3 милиона през 1962 г. до 6,4 милиона през 1969 г.
Някои от фотографиите на списанието от този период:
Как National Geographic спечели своите фенове
През 70-те години ръководството на редакцията преразглежда политиката си. Редакторът Гилбърт М. Гроувнър, внук на първия главен редактор в National Geographic, заедно със своя екип насърчават отразяването важни за света проблеми като замърсяванията с химикали, ядрената енергетика, нелегалната търговия с животни, човешката еволюция и др.
Технологичният напредък довежда до нововъведения като карта притурка, разкриваща уникален поглед върху Съединените американски щати с помощта на сателитни снимки, както и близки кадри от света на клетките и атомите, живота в дълбините на океана, и чудесата на Космоса. Започва да се отразява системно темата за околната среда.
От скромно списание до мултимедийна империя
По време на мандата на Гросвенър (1970 – 1980) изданието с ,,жълтата рамка“ се разширява в телевизия, филми, книги, детски публикации и цифрови медии. Освен това достига до читатели на повече от 39 чужди езици и подобряват обучението по география в американските класни стаи – постижение, за което Гросвенър е награден с президентския медал на свободата.
Долу на снимката: Гилбърт М. Гросвенър на среща с екипа на National Geographic, след като е обявен за редактор на годината през 1974 г. от Националната асоциация на фотографите в пресата. „Заслугата се дължи изцяло на персонала“, пише той в своите мемоари.
National Geographic е една от 25-те бранда с най-голямо доверие в Америка, според социологическата фирма Morning Consult.
Афганистанското момиче
През 1984 г. фотографът на National Geographic Стив Макъри посещава претъпкан бежански лагер в Пакистан, за да документира въздействието на съветската инвазия в Афганистан.
В една училищна палатка срамежливо момиче се съгласява да бъде снимана. Снимката се превръща в една от най-известните корици в историята на списанието.
Откриването на Титаник
Eдно от най-невероятните открития на National Geographic. По време на тайна мисия на американския флот от Робърт Балад и океанографа Жан-Луи Мише в търсене на две потънали подводници от Студената война.
През 1985 г. те откриват Титаник на дъното на Атлантическия океан ( 4,000 метра дълбочина)
Даян Фоси и африканските горили
Финансирането от National Geographic помогна на Даян Фоси да прекара 18 години в изучаването на горили, в oжесточена битка с бракониери тя допринесе значително в изследването на горилите от Централна Африка.
Нейното проучване разкри, че горилите са по-скоро срамежливи и общителни същества, отколкото страховити убийци. Нейния труд и живот може да видите във филма от 1988 г. Gorillas in the Mist.
Сделка за милиони
Медийната компания на Рупърт Мърдок 21st Century Fox придобива списание National Geographic през есента на 2015 г. в сделка за 725 млн. долара, която търпи много критики. След 4 години The Walt Disney Company купува 21st Century Fox за 52 милиарда долара, заедно със 73-те процента собственост върху бранда National Geographic.
През годините много изпълнителни директори се опитват да променят репутацията на световния бранд от ,,есклузивно“ общество до мултиплатформена, търговско ориентирана марка. С желание за допълнителни потоци от приходи от тв реклами, електронна търговия и ангажираност в социалните медии.
И успяват чрез съвместния бранд National Geographic Partners, който обвързва телевизионните канали на National Geographic с други бизнеси.
National Geographic Society (което ще наричам „Обществото“) е организация с нестопанска цел с мисията да „вдъхновява хората да се грижат за планетата“. Това, което много хора може би не осъзнават, е, че National Geographic Society (обществото) притежава само 27 процента от най-известните и разпознаваеми основни продукти на марката „National Geographic“, а именно списанието с жълти граници и мултимилионния телевизионен канал.
CHERIE HU – Researcher
историята на National Geographic започва със страст на малък кръг от хора да изследват географията. Те започват като ексклузивна членска организация, която приема своите членове само с номиниране и избори. Благодарение на тяхното финансиране, стотици хиляди хора с различен принос успяха да ни образоват и запознаят отблизо с невероятни свят, в който живеем. През годините понятието ,,membership“ започна да се пренебрегва, особено в технологично-консуматорското общество, в което се намираме. Факт е, че преди National Geographic да бъде продадена, тя пада от 15 мил. ,,subscribers“ (1990) до 3.5 мил. (2015), ниво, на което е била през 1960 година. Въпреки критиките и грешките, които допускат, National Geographic e пример за една успешна организация, оставила белег в човешката история.
– Петър Петров Създател на Тhe Journey media