fbpx

Тайната зад успеха на Netflix

Автор:

Петър Петров

За първи път разбрах за Netflix, когато мой приятел ми сподели, че може да изгледа всичките епизоди на сериал за един ден, защото платформата Netflix е толкова добра, че трудно се отделя от нея. Тя предлага достъп на потребителите си до най-завладяващите филми и сериали, a в същото време създава и своя продукция.

След дълго проучване установих, че през 90-те години Netflix революционира начина, по който американците гледат филми и телевизионни предавания. Преди това единственият възможен начин за гледане на телевизия и филми е бил чрез кабелна мрежа.

Днес след драматични поврати в нейното развитие, компанията успешно промени цялата индустрия и спечели лоялността на над 200 милиона абонирали се потребители от цял свят.

Как се ражда Netflix

Netflix Founders' Journey from Beginning | Founders of Netflix
Двамата предприемачи, които създават Netflix

Софтуерният инженер Reed Hastings, кoйто по това време вече достигнал статута на ,,милионер‘‘ забравил да върне видеокасетата на филма Аполо-13 и бил принуден да заплати такса от 40 долара. Това го отегчило и той преценил, че този проблем има необходимост от по-добре решение.

Заедно със своя приятел Marc Randolph, кoйто също бил софтуерен инженер, през 29 Август 1997г. в Силиконовата долина създават свой бранд за ,,наемане на видео‘‘ с името Нетфликс. Идеята всъщност била да се изпращат DVD дискове с видео и филми директно до своите клиенти през пощата.

DVD плеърите се създават от Sony в Тайван през 1994 год, а първият в Америка пристигал през 1997 г., а цената му струва 1000 долара и когато Netflix стартира по-малко от 1 процент от американското общество притежава такъв.

Въпреки неблагоприятната статистика двамата създатели са уверени, че DVD технологията има потенциала да замести видеокасетите със слаба резолюция и да се превърне в предпочитан избор за гледане на видеа. Малък брой хора могат да си наемат DVD дискове с видео, защото нямат DVD плейъри.

След изпращането на 200 различни тестови пратки година по-късно с 30 работници и асортимент от 925 Филма Netflix започва да се радва своя първи успех.

Хастингс с първите тестови пратки

Първите бизнес партньори

Компанията започва да предлага възможността клиентите да си наемат филм за 7 дни на цената от 4 долара + 2 долара за доставка. Заедно с това измислят гениална система, с която са известни и до ден днешен. Те създават алгоритъм, който помага на клиентите си в избора на филм, препоръчвайки им нови, близки до техните предпочитания.

Малко по-късно Netflix сключва промоционални договори с Toshiba, Hewlett-Packard и Sony и предлага безплатен абонамент за потребителите, които закупят DVD плеър.

През Юли 1999 год. получават 30 милиона капитал от холдинга Groupe Arnault и пускат месечен абонамент, който струва 16 долара и позволява на потребителите да наемат неограничен брой DVD видео без никакви допълнителни такси.

В този период Нетфликс изпраща по 10 хил. DVD диска на ден и генерира печалби от 5 милиона долара, което е впечатляващо за нейния прогрес. От Нетфликс решават да се присъединят към Blockbuster, която е най-голямата компания с над 8 хил. магазини в цяла Америка.

През 2000 година от Netflix официално канят Blockbuster да се присъединят към тях като стратегически партньор и инвеститор като им предлагат да променят името си, за да се превърнат в тяхна интернет платформа. От Blockbuster се обидили и сметнали, че това е някаква шега, а малко по-късно сключват сделка с компанията Еnron Broadband, която по-късно се разследва за финансови измами.

В това време ситуацията за Нетфликс не е цветна. Те губят скоростно пари и в края на годината отчитат загуби от 58 милиона, но както двамата предприемачи предвиждат, през 2001 г. цената на DVD плеърите пада под 100 долара и паралелно с това кулите близнаци падат от туристически атаки.

Американците са уплашени и се затварят в домовете си, купувайки месечни абонаменти от Netflix. Въпреки напредъка от компанията не стигат до удовлетворяващи печалби и през 2002 год. пускат първите си акции. На следващата година отчитат 1 милиард абонирали се потребители и получават първите си нетни печалби.

През 2004 година от Blockbuster най-накрая се решават да пуснат свои DVD дискове, които да доставят до потребителите си и един от създателите на Нетфликс изрича култовите думи ,,Те закъсняха за партито‘‘.

Създава се напрежение между двете компании и въпреки, че цената на акциите им пада през 2005 година те доставят по 1 милион DVD-та на ден с асортимент от 35 хиляди филма.

През 2008 година изпълнителният директор на Blockbuster, който се изсмя на Netflix и отказа да работят заедно е уволнен, а две години по-късно Blockbuster обявява фалит.

От Netflix се радват на достойна победа и стават лидер на пазара. Пускат излъчването на филми в своята онлайн платформа и сключват партньорство с кабелната телевизионна мрежа Starz, която им предоставя библиотека от продукция на Disney и Sony.

Заедно със Starz те сключват сделка с и филмовите компании Paramount pictures, MGM и Lionsgate, впоследствие се появяват на всяко едно устройство – Apple, Playstation, Xbox, Nintendo Wii.

Те стават лидери по трафик в онлайн средата в Америка и навлизат на пазара в Канада през 2010, Латинска Америка, Карибите през 2011 и в Европа през 2012 год.

Огромните приходи от лиценза на своето съдържание им помагат да създадат своята първа оригинална продукция – сериалът House of Cards.

По-късно пускат новата услуга Qwikster, която всъщност предлага стария начин за наемане на DVD, която не е нищо ново. Седмица по-късно с лошо брандиране и негативна реакция от клиентите Netflix губи 800 хиляди абонамента за един месец, а 3 по-късно губи 2/3 от стойността на акциите си.

Изпълнителният директор Reed Hastings взима решението да се фокусира единствено върху стрийминга на филмите в онлайн платформата и оригиналната продукция на сериали, което тотално променя начина, по който хората гледат телевизионни предавания.

Netflix залага на алгоритъма, чрез който препоръчват на потребителите си филми и сериали, близки до техните предпочитания, за да запазят тяхното внимание,а статистиката, базирана на това ,,какво обичат да гледат‘‘ им помага да продуцират ново съдържание.

Те биват възнаградени с 14 номинации за наградите Еми, 9 от които са за сериалът,,House of cards‘‘ и продължават за създават своя продукция – документални филми, телевизионни предавания и филми,.

The Problem with Netflix Originals – The Sundae

В края на 2016 година Нетфликс отбелязва 600 часа своя оригинална продукция за година, инвестирайки 6 милиарда долара и навлиза в 130 държави като предлага своето съдържание на 21 езика.

През следващите години и до ден днешен Netflix се превръща в най-предпочитаната платформа за филми и сериали, обичана от милиони доволни потребители от цял свят. Тя е различна и уникална с това, че не показва реклами, които отегчават потребителите , така както телевизионните канали.

Урокът, който можем да вземем от историята им е , че ако вярваме в нашата идея и виждаме потенциал пред нея нищо не може да ни попречи да я осъществим. Отхвърлянето на Netflix от лидера в индрустрията Blockbuster е всъщност най-хубавото, което е можело да се случи, а алгоритъмът за препоръчани видеа е може би най-силното им оръжие, с което печелят доверието на 200 милиона абонирали се потребители в наши дни.