За първи път разбрах за Netflix, когато мой приятел ми сподели, че може да изгледа всичките епизоди на сериал за един ден, защото платформата Netflix е толкова добра, че трудно се отделя от нея. Тя предлага достъп на потребителите си до най-завладяващите филми и сериали, a в същото време създава и своя продукция.
След дълго проучване установих, че през 90-те години Netflix революционира начина, по който американците гледат филми и телевизионни предавания. Преди това единственият възможен начин за гледане на телевизия и филми е бил чрез кабелна мрежа.
Днес след драматични поврати в нейното развитие, компанията успешно промени цялата индустрия и спечели лоялността на над 200 милиона абонирали се потребители от цял свят.
Как се ражда Netflix
Софтуерният инженер Reed Hastings, кoйто по това време вече достигнал статута на ,,милионер‘‘ забравил да върне видеокасетата на филма Аполо-13 и бил принуден да заплати такса от 40 долара. Това го отегчило и той преценил, че този проблем има необходимост от по-добре решение.
Заедно със своя приятел Marc Randolph, кoйто също бил софтуерен инженер, през 29 Август 1997г. в Силиконовата долина създават свой бранд за ,,наемане на видео‘‘ с името Нетфликс. Идеята всъщност била да се изпращат DVD дискове с видео и филми директно до своите клиенти през пощата.
DVD плеърите се създават от Sony в Тайван през 1994 год, а първият в Америка пристигал през 1997 г., а цената му струва 1000 долара и когато Netflix стартира по-малко от 1 процент от американското общество притежава такъв.
Въпреки неблагоприятната статистика двамата създатели са уверени, че DVD технологията има потенциала да замести видеокасетите със слаба резолюция и да се превърне в предпочитан избор за гледане на видеа. Малък брой хора могат да си наемат DVD дискове с видео, защото нямат DVD плейъри.
След изпращането на 200 различни тестови пратки година по-късно с 30 работници и асортимент от 925 Филма Netflix започва да се радва своя първи успех.
Първите бизнес партньори
Компанията започва да предлага възможността клиентите да си наемат филм за 7 дни на цената от 4 долара + 2 долара за доставка. Заедно с това измислят гениална система, с която са известни и до ден днешен. Те създават алгоритъм, който помага на клиентите си в избора на филм, препоръчвайки им нови, близки до техните предпочитания.
Малко по-късно Netflix сключва промоционални договори с Toshiba, Hewlett-Packard и Sony и предлага безплатен абонамент за потребителите, които закупят DVD плеър.
През Юли 1999 год. получават 30 милиона капитал от холдинга Groupe Arnault и пускат месечен абонамент, който струва 16 долара и позволява на потребителите да наемат неограничен брой DVD видео без никакви допълнителни такси.
В този период Нетфликс изпраща по 10 хил. DVD диска на ден и генерира печалби от 5 милиона долара, което е впечатляващо за нейния прогрес. От Нетфликс решават да се присъединят към Blockbuster, която е най-голямата компания с над 8 хил. магазини в цяла Америка.
През 2000 година от Netflix официално канят Blockbuster да се присъединят към тях като стратегически партньор и инвеститор като им предлагат да променят името си, за да се превърнат в тяхна интернет платформа. От Blockbuster се обидили и сметнали, че това е някаква шега, а малко по-късно сключват сделка с компанията Еnron Broadband, която по-късно се разследва за финансови измами.
В това време ситуацията за Нетфликс не е цветна. Те губят скоростно пари и в края на годината отчитат загуби от 58 милиона, но както двамата предприемачи предвиждат, през 2001 г. цената на DVD плеърите пада под 100 долара и паралелно с това кулите близнаци падат от туристически атаки.
Американците са уплашени и се затварят в домовете си, купувайки месечни абонаменти от Netflix. Въпреки напредъка от компанията не стигат до удовлетворяващи печалби и през 2002 год. пускат първите си акции. На следващата година отчитат 1 милиард абонирали се потребители и получават първите си нетни печалби.
През 2004 година от Blockbuster най-накрая се решават да пуснат свои DVD дискове, които да доставят до потребителите си и един от създателите на Нетфликс изрича култовите думи ,,Те закъсняха за партито‘‘.
Създава се напрежение между двете компании и въпреки, че цената на акциите им пада през 2005 година те доставят по 1 милион DVD-та на ден с асортимент от 35 хиляди филма.
През 2008 година изпълнителният директор на Blockbuster, който се изсмя на Netflix и отказа да работят заедно е уволнен, а две години по-късно Blockbuster обявява фалит.
От Netflix се радват на достойна победа и стават лидер на пазара. Пускат излъчването на филми в своята онлайн платформа и сключват партньорство с кабелната телевизионна мрежа Starz, която им предоставя библиотека от продукция на Disney и Sony.
Заедно със Starz те сключват сделка с и филмовите компании Paramount pictures, MGM и Lionsgate, впоследствие се появяват на всяко едно устройство – Apple, Playstation, Xbox, Nintendo Wii.
Те стават лидери по трафик в онлайн средата в Америка и навлизат на пазара в Канада през 2010, Латинска Америка, Карибите през 2011 и в Европа през 2012 год.
Огромните приходи от лиценза на своето съдържание им помагат да създадат своята първа оригинална продукция – сериалът House of Cards.
По-късно пускат новата услуга Qwikster, която всъщност предлага стария начин за наемане на DVD, която не е нищо ново. Седмица по-късно с лошо брандиране и негативна реакция от клиентите Netflix губи 800 хиляди абонамента за един месец, а 3 по-късно губи 2/3 от стойността на акциите си.
Изпълнителният директор Reed Hastings взима решението да се фокусира единствено върху стрийминга на филмите в онлайн платформата и оригиналната продукция на сериали, което тотално променя начина, по който хората гледат телевизионни предавания.
Netflix залага на алгоритъма, чрез който препоръчват на потребителите си филми и сериали, близки до техните предпочитания, за да запазят тяхното внимание,а статистиката, базирана на това ,,какво обичат да гледат‘‘ им помага да продуцират ново съдържание.
Те биват възнаградени с 14 номинации за наградите Еми, 9 от които са за сериалът,,House of cards‘‘ и продължават за създават своя продукция – документални филми, телевизионни предавания и филми,.
В края на 2016 година Нетфликс отбелязва 600 часа своя оригинална продукция за година, инвестирайки 6 милиарда долара и навлиза в 130 държави като предлага своето съдържание на 21 езика.
През следващите години и до ден днешен Netflix се превръща в най-предпочитаната платформа за филми и сериали, обичана от милиони доволни потребители от цял свят. Тя е различна и уникална с това, че не показва реклами, които отегчават потребителите , така както телевизионните канали.
Урокът, който можем да вземем от историята им е , че ако вярваме в нашата идея и виждаме потенциал пред нея нищо не може да ни попречи да я осъществим. Отхвърлянето на Netflix от лидера в индрустрията Blockbuster е всъщност най-хубавото, което е можело да се случи, а алгоритъмът за препоръчани видеа е може би най-силното им оръжие, с което печелят доверието на 200 милиона абонирали се потребители в наши дни.