fbpx

Какво прави LEGO толкова успешни?

Автор:

Петър Петров

Taйнатат зад успеха на ЛЕГО

Преди всичко – качество!

Един от синовете на Оле Кирстен (създателят на най-популярните играчки за деца в света ЛЕГО) Годтфред, доставя пратка с дървени патици на гарата. Връща се и гордо казва на баща си, че е успял да спестил пари на фирмата. Баща му го изслушал внимателно с интерес. А след това го попитал какво толкова е направил, а синът му отговаря:

„Боядисах патиците само с два слоя лак, а не с три, както обикновено го правим!“

Баща му в яростта си отговаря:

,,Веднага ще отидеш и ще вземеш играчките, ще ги боядисаш с 3 слоя боя, ще ги опаковаш и ще ги върнеш обратно на гарата“

Така бащата дава на синовете си важен урок. След случката синът му Годтфред дори решава да вземе думите на баща си и да ги превърне в новото мото на компанията. Изработва ги като дървен знак и ги окачва на стената във фабиката, за да напомня на служителите за приоритета на компанията към качеството.

Employees in the factory with the company motto on the wall behind themГоре вляво се вижда новия слоган на компанията. букв. превод ,,Само най-доброто е достатъчно добро“.

Играчките се изработват от най-добрите материали, така че децата да играят дълги години с тях. Използва се буково дърво, което се суши на въздух в продължение на две години, след което се суши в пещ за три седмици. После се изрязва, шлайфа, полира и накрая се боядисва.

Kaчество във всеки детайл

A conversation with Matthew Hocker - a LEGO ephemera collector [Interview]  - The Brothers Brick | The Brothers Brick

Отношението към качеството на ЛЕГО се доказва и в първите дни на моделирането на пластмасовите модели. Както добре знаем след като избухва пожар във фабриката на ЛЕГО, наред с други събития, основния материал дърво се заменя с пластмаса.

Компанията се фокусира не само върху крайния завършен продукт – играчка за деца. Но и в изграждането на система, която да се заиграва с креативността и любопитството на децата.

Но за тази система, се нуждаят от по-голяма произведителна мощ. Която да произвежда калъпи за различните компоненти. Затова се създава отдел, който да се занима само с проектирането на различни елементи към играчките.

Employees operating machines in 1957Звено за изготвяне на отливки за играчките на Лего през 1957г.

По-голямата ефективност и автоматизацията ускоряват производствения процес, но също така увеличават риска от грешки. Качеството обаче няма да бъде компрометирано. Отдел за контрол на качеството с персонал от 13 души е създаден през 1963 г. Качеството винаги е било една от ключовите ценности на компанията – още от деня, в който Оле Кърк Кристиансен създава бизнеса през 1932 г.